Pastaraisiais metais Lietuvos internetinės prekybos padangę sudrebino naujas, ryškus ir neįtikėtinai agresyvus žaidėjas – „Temu“. Oranžinis logotipas ir šūkis „Pirk kaip milijardierius“ tapo kone kasdieniu reiškiniu socialinių tinklų srautuose, elektroninio pašto dėžutėse ir net paieškos sistemų viršūnėse. Atrodo, kad kone kiekvienas pažįstamas jau yra kažką išbandęs ar bent jau svarstęs parsisiųsti prekių iš šios platformos, viliojančios neįtikėtinai žemomis kainomis. Ausinės už porą eurų, virtuvės įrankiai, tekainuojantys centus, drabužiai, pigesni už kavos puodelį – visa tai skamba per gerai, kad būtų tiesa. Tad kyla natūralus ir pagrįstas klausimas: kur čia šuo pakastas? Ar „Temu“ iš tiesų yra vartotojų rojus, leidžiantis sutaupyti krūvą pinigų, o gal tai – gudriai užmaskuoti spąstai, keliantys grėsmę ne tik mūsų piniginėms, bet ir duomenų saugumui, aplinkai bei etikos standartams? Šiame išsamiame straipsnyje panersime gilyn į „Temu“ fenomeną ir išnagrinėsime viską, ką kiekvienas vartotojas Lietuvoje turėtų žinoti prieš paspausdamas mygtuką „Pirkti“.
Kas yra „Temu“ ir iš kur jis atsirado?
Nors daugeliui atrodo, kad „Temu“ atsirado iš niekur, jo šaknys slypi giliau ir siekia vieną didžiausių Kinijos technologijų milžinių. „Temu“ yra Bostone (JAV) įsikūrusi antrinė įmonė, priklausanti Kinijos e. prekybos gigantui „PDD Holdings“. Ši motininė kompanija valdo ir kitą, Kinijos vidaus rinkoje puikiai žinomą, tačiau prieštaringai vertinamą platformą „Pinduoduo“. Būtent „Pinduoduo“ sėkmė ir agresyvus verslo modelis tapo pagrindu, ant kurio buvo pastatytas „Temu“, skirtas Vakarų rinkoms.
„Temu“ startavo 2022 m. rudenį Jungtinėse Amerikos Valstijose ir per rekordiškai trumpą laiką tapo viena dažniausiai siunčiamų programėlių tiek „Apple App Store“, tiek „Google Play“ parduotuvėse. Milžiniškos investicijos į rinkodarą, įskaitant kelis itin brangius reklamos klipus per amerikietiškojo futbolo finalą „Super Bowl“, leido platformai greitai įsiveržti į vartotojų sąmonę. Netrukus sekė sparti plėtra į Europą, įskaitant ir Lietuvą, kur „Temu“ greitai rado savo auditoriją, ištroškusią pigių prekių.
Neįtikėtinai žemų kainų paslaptis: „Temu“ verslo modelis

Pagrindinis klausimas, kylantis kiekvienam, yra – kaip „Temu“ sugeba pasiūlyti tokias žemas kainas? Atsakymas slypi kelių veiksnių derinyje, kuris atskleidžia itin apgalvotą ir agresyvią strategiją.
Tiesioginis ryšys su gamintojais
„Temu“ veikia pagal „Next-Gen Manufacturing“ (NGM) modelį, kuris sujungia vartotojus beveik tiesiogiai su gamintojais Kinijoje. Platforma pašalina daugybę tarpininkų – didmenininkus, importuotojus, platintojus ir net pačius prekės ženklus, kurių antkainiai tradicinėje prekyboje sudaro liūto dalį galutinės kainos. „Temu“ suteikia prieigą prie milžiniško Kinijos gamyklų tinklo, leisdama jiems parduoti savo produkciją tiesiogiai galutiniam vartotojui. Gamintojams tai naudinga, nes jie gauna prieigą prie pasaulinės rinkos, o „Temu“ užtikrina logistiką ir rinkodarą.
Milžiniškos subsidijos ir rinkos užkariavimas
Akivaizdu, kad vien pašalinus tarpininkus, neįmanoma pasiekti tokių kainų, kai prekės parduodamos praktiškai už savikainą ar net pigiau. Ekspertai sutaria, kad „PDD Holdings“ šiuo metu masiškai subsidijuoja „Temu“ veiklą. Tai vadinama „nuostolingos lyderystės“ (angl. loss leader) strategija. Tikslas – ne uždirbti pelną iš kiekvieno pardavimo dabar, o bet kokia kaina užkariauti kuo didesnę rinkos dalį. Prisijaukinti vartotojus, pripratinti juos prie platformos ir išstumti konkurentus. Tikėtina, kad ateityje, kai „Temu“ įsitvirtins rinkoje, kainos pamažu kils. Skaičiuojama, kad „Temu“ praranda vidutiniškai apie 30 JAV dolerių su kiekvienu užsakymu, o metiniai nuostoliai gali siekti milijardus.
Agresyvi ir „užkabinanti“ programėlė
„Temu“ sėkmė neatsiejama nuo pačios programėlės dizaino. Ji sukurta ne tik kaip parduotuvė, bet ir kaip žaidimas. Nuolatiniai laikmačiai, skaičiuojantys nuolaidų pabaigą, laimės ratai, momentinės loterijos, dovanos už draugų pakvietimą – visa tai yra „gamifikacijos“ elementai, skirti išlaikyti vartotojo dėmesį ir skatinti impulsyvų pirkimą. Psichologiškai sunku atsispirti pasiūlymui, kuris, atrodo, galioja „tik dabar“. Tai sukuria nuolatinį skubos ir praleidžiamos progos jausmą (angl. Fear Of Missing Out – FOMO), kuris verčia dėti prekes į krepšelį negalvojant.
Ar verta pirkti? Privalumai ir didžiausi pavojai
Įvertinus verslo modelį, metas atsakyti į praktinį klausimą: ar man, kaip vartotojui Lietuvoje, verta ten pirkti? Panagrinėkime svarbiausius argumentus „už“ ir „prieš“.
Privalumai, kurie vilioja
- Kaina, kaina ir dar kartą kaina. Tai akivaizdžiausias ir pagrindinis privalumas. Jei ieškote smulkmenų, kurioms nekeliate didelių kokybės reikalavimų – telefono dėkliuko, smulkių namų apyvokos daiktų, šventinės atributikos – „Temu“ gali būti puikus pasirinkimas.
- Milžiniškas asortimentas. Nuo drabužių ir batų iki elektronikos prietaisų, sodo įrankių ir gyvūnų prekių. Atrodo, kad „Temu“ galima rasti absoliučiai viską, kas tik šauna į galvą.
- Gana patogi prekių grąžinimo politika. „Temu“ siūlo nemokamą pirmąjį grąžinimą kiekvienam užsakymui per 90 dienų. Tai suteikia tam tikro saugumo jausmo, jei prekė visiškai netiko ar atkeliavo brokuota.
Trūkumai ir pavojai, kurių negalima ignoruoti
- Abejotina prekių kokybė ir saugumas. Tai bene didžiausia „Temu“ problema. Siekiant išlaikyti kuo žemesnę kainą, dažnai aukojama kokybė. Drabužiai gali būti pagaminti iš prastos kokybės sintetikos, elektronikos prietaisai – neatitikti Europos Sąjungos saugumo standartų ir kelti gaisro pavojų, o žaisluose ar kosmetikoje gali būti aptinkama kenksmingų cheminių medžiagų. Vartotojų teisių gynimo organizacijos Europoje jau ne kartą skambino pavojaus varpais dėl „Temu“ parduodamų prekių saugumo.
- Duomenų saugumo klausimai. Motininės kompanijos „Pinduoduo“ programėlė buvo pašalinta iš „Google Play“ parduotuvės dėl joje aptiktos kenkėjiškos programinės įrangos, kuri galėjo šnipinėti vartotojus. Nors nėra tiesioginių įrodymų, kad „Temu“ daro tą patį, sąsajos su ta pačia kompanija kelia rimtą susirūpinimą. „Temu“ programėlė renka didžiulį kiekį vartotojo duomenų – nuo kontaktų ir buvimo vietos iki informacijos apie kitas jūsų telefone esančias programėles. Kyla klausimas, kur ir kaip šie duomenys yra naudojami.
- Įtarimai dėl priverstinio darbo naudojimo. JAV Kongreso ataskaitoje buvo pareikštas „itin didelis pavojus“, kad „Temu“ tiekimo grandinėse naudojamas priverstinis darbas, ypač susijęs su uigūrų mažumos išnaudojimu Sindziango regione Kinijoje. Kompanija nepateikia jokių skaidrių įrodymų, leidžiančių paneigti šiuos kaltinimus, todėl pirkdami „Temu“ rizikuojame prisidėti prie moderniosios vergovės.
- Milžiniškas poveikis aplinkai. „Temu“ yra ultra greitosios mados ir vartotojiškumo pavyzdys. Pigios, nekokybiškos prekės, skirtos trumpalaikiam naudojimui, greitai atsiduria sąvartynuose. Kiekvienos smulkmenos siuntimas individualioje pakuotėje per pusę pasaulio oro transportu sukuria didžiulį anglies pėdsaką. Tai yra visiškai priešinga tvarios ekonomikos ir atsakingo vartojimo principams.
- Ilgokas pristatymas ir muitinės formalumai. Nors „Temu“ dažnai pristato prekes greičiau nei, pavyzdžiui, „AliExpress“, pristatymas vis tiek gali užtrukti kelias savaites. Svarbu prisiminti, kad visoms prekėms, atkeliaujančioms į Lietuvą iš trečiųjų šalių (įskaitant Kiniją), yra taikomas 21% PVM mokestis nuo pat pirmo cento. Nors „Temu“ dažnai įtraukia šį mokestį į galutinę kainą (sistema IOSS), kartais gali pasitaikyti nesklandumų, ir siunta gali įstrigti muitinėje, reikalaujant papildomo deklaravimo ir mokesčių sumokėjimo per Lietuvos paštą ar kurjerių tarnybas.
Praktiniai patarimai protingam apsipirkimui „Temu“
Jei vis dėlto nusprendėte išbandyti „Temu“, svarbu tai daryti protingai ir atsargiai. Štai keletas patarimų, kaip sumažinti riziką:
- Visada skaitykite atsiliepimus su nuotraukomis. Nepasitikėkite vien penkių žvaigždučių įvertinimais. Ieškokite realių pirkėjų atsiliepimų su pridėtomis nuotraukomis. Tai leis pamatyti, kaip prekė atrodo tikrovėje, o ne profesionaliose, pagražintose produktų nuotraukose.
- Pradėkite nuo mažų ir nereikšmingų pirkinių. Prieš pirkdami brangesnį daiktą, išbandykite platformą su kelių eurų vertės užsakymu. Taip patikrinsite pristatymo laiką, prekės kokybę ir bendrą patirtį be didelės finansinės rizikos.
- Būkite ypač atsargūs su tam tikromis prekių kategorijomis. Venkite pirkti elektroniką, kuri jungiama tiesiai į elektros lizdą, vaikiškus žaislus (ypač skirtus mažiausiems), kosmetiką, maisto papildus ar bet ką, kas turi tiesioginį sąlytį su jūsų oda ar kūnu. Šiose kategorijose saugumo rizika yra pati didžiausia.
- Naudokite saugias mokėjimo priemones. Užuot vedę savo debeto kortelės duomenis, naudokitės „PayPal“ arba kredito kortele. Šios mokėjimo sistemos suteikia papildomą apsaugos lygį ir leidžia lengviau susigrąžinti pinigus (angl. chargeback), jei kiltų problemų su pardavėju.
- Apsvarstykite galimybę naudoti atskirą el. paštą. Sukurkite naują el. pašto adresą, skirtą tik pirkiniams iš tokių platformų kaip „Temu“. Taip apsaugosite savo pagrindinę paskyrą nuo galimų duomenų nutekėjimų ir gausybės reklaminių laiškų.
- Neįdiekite programėlės, jei nerimaujate dėl duomenų. Jei duomenų privatumas jums kelia didelį nerimą, galite naudotis „Temu“ svetaine per naršyklę, o ne diegti programėlę į savo telefoną. Tai šiek tiek apribos duomenų, kuriuos platforma gali surinkti apie jus, kiekį.
- Įvertinkite tikrąją vertę. Prieš perkant, paklauskite savęs: ar man tikrai to reikia? Ar 2 eurus kainuojantis daiktas, kuris sulūš po savaitės, yra geresnis pirkinys nei 10 eurų kainuojantis, bet tarnausiantis kelis metus? Dažnai pigiausias variantas ilguoju laikotarpiu tampa brangiausiu.
Išvados: pigumo kaina
„Temu“ yra neabejotinas e. komercijos fenomenas, puikiai iliustruojantis šiuolaikinės globalios ekonomikos kraštutinumus. Viena vertus, jis suteikia prieigą prie neįtikėtinai pigių prekių, kas daliai visuomenės gali būti itin aktualu. Kita vertus, šis pigumas turi savo kainą, kurią mokame ne tik mes, bet ir visa planeta bei žmonės, dirbantys neaiškiomis sąlygomis gamyklose.
Galutinis verdiktas dėl „Temu“ priklauso nuo kiekvieno individualaus vartotojo vertybių ir požiūrio. Jei ieškote vienkartinių dekoracijų vakarėliui ar smulkmenos, kurios kokybė nesvarbi, ir esate pasirengę prisiimti tam tikrą riziką – „Temu“ gali pasitarnauti. Tačiau jei jums rūpi prekių ilgaamžiškumas, saugumas, jūsų asmeninių duomenų privatumas ir etiška gamyba, tuomet vertėtų paieškoti alternatyvų. Aklas pasidavimas žemiausios kainos magijai gali atnešti daugiau žalos nei naudos. Protingas ir informuotas sprendimas – geriausias ginklas kiekvieno vartotojo rankose.